Saturday, August 29, 2009

Amalan membaca

Amalan Membaca

Masyarakat berilmu ialah masyarakat yang maju dan bertamadun.Sebagai negara membangun yng sedang menuju status negara maju,kita harus melengkapkan diri dengan ilmu sebanyak yang mungkin.

Cogan kata “Membaca Itu Jambatan Ilmu” sering dilaungkan oleh para pemimpin kita dengan harapan rakyat akan terbuka hati untuk membaca pelbagai bahan yang berfaedah. Mengikut tinjauan Perpustakaan Negara Malaysia beberapa tahun dahulu, secara puratanya rakyat Malaysia membaca satu muka surat buku dalam setahun. Pendedahan ini sebenarnya amat memeranjatkan semua pihak.Lontaran ini kerajaan melancarkan gerakan membaca bagi memupuk tabiat suka membaca di kalangan masyarakat Malaysia.

Kita sebagai rakyat sebuah negara yang ssedang mengorak langkah mencapai taraf mesyarakat madani yang maju dalam pelbagai bidang perlu menguasai pelbagai ilmu pengetahuan untuk mencapai status tersebut. Hakikatnya, jalan ke arah menimba ilmu adalah dengan membaca. Kita tidak boleh berdalih-dalih lagi.Kita tidak boleh terus bersikap dingin terhadap ktiviti membaca. Malah, aktiviti membaca masa kini tidak terhad pada bahan-bahan bercetak sahaja, malah dalam bentuk elektronik juga seperti laman web.

Tabiat membaca amat penting untuk melahirkan masyarakat yang berilmu.Sesungguhnya ilmu dpat diperoleh di mana-mana, hal ini disebabkan dalam bahan bacaan, terutama buku, majalah dan akhbar terdapat berbagai-bagai ilmu pengetauan sma ada yang berkaitan dengan sains,sejarah,bahasa,agama,isu semasa dan lain-lin.Tahukah anda bahawa menerusi bacaan juga kita dapat mendekati dunia luar?Sebagai contoh, kanak-knak yang gemar membaca pula akan memperlihatkan tutur kata yang lebih matang berbanding dengan rakan sebaya mereka yang kurang membaca.Hal ini disebabkan mereka bukan sahaja mengetahui perkara yang berlaku di sekelilng tetapi turut menyedari peristiwa yang berlaku di luar lingkungan tempat tinggal mereka. Ertinya, mereka yang gemar membaca tidak wajar diumpamakan” seperti katak di bawah tempurung”.

Ada juga individu yang menghabiskan masa lapang dengan melakukan aktiviti membaca. Amalan ini dapat melahirkan masyarakat yang berpengetahuan dan sekali gus membantu merealisasikan budaya membaca dalam kalangan rakyat negara ini. Bagi golongan peljar, amalan membaca tentu sahaja dpat meningkatkan pencapaian mereka dalam bidang kademik kerana banyak pengetahuan diperoleh. Memandangkan amalan membaca penting, ibu pada wajar menjdi contoh kepada anak-anak dengan menjadikan aktiviti membaca sebagai budaya keluarga.

Kita akui masyarakat kita kurang membaca disebabkan merasakan tidak perlu membaca, namun golongan ini harus dikejutkan daripada lena agar memahami dengan membcalah diri akan mengetahui perkembangan alam sejagat ini. Sesungguhpun begitu, kita harus bersikap bijak dan pintar dalam memilih bahan-bahan yang kita minati.Pendek kata, dengan membaca kita akan mengetahui yang mana benar dn yang mana salah.

Umumnya,masyarakat berilmu ialah masyarakat yang gemar membaca. Amalan membaca banyak menuntut kesabaran, ketekunan, kerajinan dan minat yang mendalam. Kesimpulannya, membaca menjadi jendel dunia kepada kebanyakan orang. Terlalu banyak faedah yang dapat diperoleh dengan kegemaran membac bahan-bhan yang bermutu. Tegasnya, ‘ membaca itu jambatan ilmu” yang akan memudahkan kita merentas lebuh raya maklumat.

1 comment:

  1. Amelia, tahniah kerana berjaya mengepos penulisan pertama anda dalam blog. Cuma baiki kesilapan menaip atau kesilapan ejaan seperti berdalik-dalik ke berdalih-dalih dan lain-lain. Sila kunjungi blog smkyukkwan.blogspot.com untuk melihat tugasan dan karangan yang perlu anda tulis. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete